Menu

Technické pojmy

Oblast tažných zařízení, elektropřípojek, střešních boxů a nosičů kol je velmi komplexní. My jsme Vám však chtěli usnadnit orientaci, a tak jsme pro Vás abecedně seřadili a objasnili ty nejdůležitější pojmy.

Vysvětlení

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

Fachbegriff Lexikon

0-9
  • 7pólová
    7pólová
    7pólová elektropřípojka se zpravidla používá pro malé přívěsné vozíky. Připojení zpětného světlometu není možné.
    7pólová
    7pólová
    7pólová elektropřípojka se zpravidla používá pro malé přívěsné vozíky. Připojení zpětného světlometu není možné.
  • 13pólov
    13pólov
    13pólová elektropřípojka je nezbytná u mnoha nových přívěsů (zpětný světlomet je na přívěsu již instalovaný). U této elektropřípojky jsou dostupné všechny možnosti. Můžete využít nosič kol, obytný přívěs a s adaptérem na 7pólovou elektropřípojku, můžete využít také malé přívěsné vozíky. Kromě toho je zde možnost využití rozšiřující sady pro trvalý proud a kostru např. vnitřního osvětlení přívěsu pro koně nebo ledničky v obytném přívěsu.
    13pólov
    13pólov
    13pólová elektropřípojka je nezbytná u mnoha nových přívěsů (zpětný světlomet je na přívěsu již instalovaný). U této elektropřípojky jsou dostupné všechny možnosti. Můžete využít nosič kol, obytný přívěs a s adaptérem na 7pólovou elektropřípojku, můžete využít také malé přívěsné vozíky. Kromě toho je zde možnost využití rozšiřující sady pro trvalý proud a kostru např. vnitřního osvětlení přívěsu pro koně nebo ledničky v obytném přívěsu.
A
  • Adaptér
    Adaptér
    Adaptér „je potřebný“ pokud máte například 13pólovou elektropřípojku, ale chcete táhnout 7pólový přívěs. Za tímto účelem budete potřebovat adaptér (redukci zásuvky) z 13 na 7pólový.

    Existuje zde také možnost adaptéru ze 7 na 13pólový. Zde je však třeba poznamenat, že je upraven pouze odpovídající tvar ale ne funkce. To např. znamená, že funkce zpětného světlometu na přívěsu není přizpůsobena.
    Adaptér
    Adaptér
    Adaptér „je potřebný“ pokud máte například 13pólovou elektropřípojku, ale chcete táhnout 7pólový přívěs. Za tímto účelem budete potřebovat adaptér (redukci zásuvky) z 13 na 7pólový.

    Existuje zde také možnost adaptéru ze 7 na 13pólový. Zde je však třeba poznamenat, že je upraven pouze odpovídající tvar ale ne funkce. To např. znamená, že funkce zpětného světlometu na přívěsu není přizpůsobena.
  • automatický systém
    automatický systém
    Vyjmutí tažného ramena se provádí pomocí otočného kolečka nebo uzavírací páčky. Povytáhnutím či stisknutím se otočné kolečko otočí, až nakonec zacvakne. Teprve potom je možné vyjmout tažné rameno. Při opětovném nasazení tažného ramena se nejprve otočí otočné kolečko na doraz a poté se nasadí do upínacího pouzdra. Při správném upnutí uvnitř zaskočí upínací kuličky a tažné rameno tzv. zacvakne. Výhodou automatického systému je to, že je uzamykatelný a vhodný pro všechny typy přívěsů. Kromě toho se plně automatické systémy vyznačují pohodlnou obsluhou, obzvláště vysokou odolností vůči zátěži a dlouhou životností.
    automatický systém
    automatický systém
    Vyjmutí tažného ramena se provádí pomocí otočného kolečka nebo uzavírací páčky. Povytáhnutím či stisknutím se otočné kolečko otočí, až nakonec zacvakne. Teprve potom je možné vyjmout tažné rameno. Při opětovném nasazení tažného ramena se nejprve otočí otočné kolečko na doraz a poté se nasadí do upínacího pouzdra. Při správném upnutí uvnitř zaskočí upínací kuličky a tažné rameno tzv. zacvakne. Výhodou automatického systému je to, že je uzamykatelný a vhodný pro všechny typy přívěsů. Kromě toho se plně automatické systémy vyznačují pohodlnou obsluhou, obzvláště vysokou odolností vůči zátěži a dlouhou životností.
C
  • Chapadlová spojka
    Chapadlová spojka
    Chapadlová spojka má srovnatelnou funkci jako tažné rameno nebo přírubový čep tažného zařízení příp tažného nosníku. Chapadlová spojka je napojená na přívěs kroužkovým očkem.
    Chapadlová spojka
    Chapadlová spojka
    Chapadlová spojka má srovnatelnou funkci jako tažné rameno nebo přírubový čep tažného zařízení příp tažného nosníku. Chapadlová spojka je napojená na přívěs kroužkovým očkem.
  • Check-Control (Kontrola řídící jednotky)
    Check-Control (Kontrola řídící jednotky)
    Jako kontrola řídící jednotky je označováno zařízení ve vozidle, které kontroluje osvětlení vozidla a zobrazuje případné závady. Ty jsou zobrazovány vizuálně nebo akusticky a mohou být zahrnuty do informačního oznámení v palubním počítači. Přičemž přívěs takového vozidla musí být provozován nezávisle na osvětlení vozidla. Nezbytné jsou takzvané elektropřípojky pro kontrolu řídící jednotky nebo rozšiřující elektrpřípojky s kontrolou rozhraní, aby nedošlo k poškození elektrického systému vozidla. Elektropřípojky s kontrolou rozhraní musí být za přítomnosti kontroly řídící jednotky doplněny rozšiřující sadou.
    Check-Control (Kontrola řídící jednotky)
    Check-Control (Kontrola řídící jednotky)
    Jako kontrola řídící jednotky je označováno zařízení ve vozidle, které kontroluje osvětlení vozidla a zobrazuje případné závady. Ty jsou zobrazovány vizuálně nebo akusticky a mohou být zahrnuty do informačního oznámení v palubním počítači. Přičemž přívěs takového vozidla musí být provozován nezávisle na osvětlení vozidla. Nezbytné jsou takzvané elektropřípojky pro kontrolu řídící jednotky nebo rozšiřující elektrpřípojky s kontrolou rozhraní, aby nedošlo k poškození elektrického systému vozidla. Elektropřípojky s kontrolou rozhraní musí být za přítomnosti kontroly řídící jednotky doplněny rozšiřující sadou.
D
  • D-hodnota
    D-hodnota
    D-hodnota tažného zařízení je základem pro výpočet přípustného tahu přívěsu. Jednou určený a ověřený pomocí vhodné konstrukce zůstává neměnný.
    D-hodnota
    D-hodnota
    D-hodnota tažného zařízení je základem pro výpočet přípustného tahu přívěsu. Jednou určený a ověřený pomocí vhodné konstrukce zůstává neměnný.
  • Databus
    Databus
    Databus elektropřípojka je přímo připojená na Databus systém ve vozidle. Defekt na přívěsu bude zobrazen již přes systém vozidla. Díky aktivaci mohou být použity i jiné systémy jako např. vypnutí PDC (parkovacího systému) při tažení nebo stabilizaci přívěsu. Montáž výstražného světla není nezbytná.
    Databus
    Databus
    Databus elektropřípojka je přímo připojená na Databus systém ve vozidle. Defekt na přívěsu bude zobrazen již přes systém vozidla. Díky aktivaci mohou být použity i jiné systémy jako např. vypnutí PDC (parkovacího systému) při tažení nebo stabilizaci přívěsu. Montáž výstražného světla není nezbytná.
E
  • Elektronický stabilizační program (ESP)
    Elektronický stabilizační program (ESP)
    Pojem ESP je zkratka pro 'elektronický stabilizační program'. U mnoha automobilů existuje vestavěná elektronika, která pomáhá udržovat vozidlo v kritických situacích pod kontrolou. ESP detekuje prokluzování kol a zpomalí je automaticky tak, že opět získají přilnavost a auto zůstává stabilní.
    Elektronický stabilizační program (ESP)
    Elektronický stabilizační program (ESP)
    Pojem ESP je zkratka pro 'elektronický stabilizační program'. U mnoha automobilů existuje vestavěná elektronika, která pomáhá udržovat vozidlo v kritických situacích pod kontrolou. ESP detekuje prokluzování kol a zpomalí je automaticky tak, že opět získají přilnavost a auto zůstává stabilní.
  • Elektropřípojka
    Elektropřípojka
    Elektropřípojka vytváří elektrické spojení mezi přívěsem a vozidlem. Elektropřípojka existuje ve dvou základních verzích: 7pólová a 13pólová. Každá varianta má jiné účely použití, ty jsou podrobně vysvětleny v technických pojmech níže.
    Elektropřípojka
    Elektropřípojka
    Elektropřípojka vytváří elektrické spojení mezi přívěsem a vozidlem. Elektropřípojka existuje ve dvou základních verzích: 7pólová a 13pólová. Každá varianta má jiné účely použití, ty jsou podrobně vysvětleny v technických pojmech níže.
H
  • Hatchback
    Hatchback
    Hatchback je typ automobilové karoserie ve tří nebo pěti dveřovém provedení. U modelu hatchback je integrováno zadní sklo (okno) vozidla v zadních výklopných dveřích vozidla. To znamená, že zadní okno se otevírá spolu s dveřmi.
    Hatchback
    Hatchback
    Hatchback je typ automobilové karoserie ve tří nebo pěti dveřovém provedení. U modelu hatchback je integrováno zadní sklo (okno) vozidla v zadních výklopných dveřích vozidla. To znamená, že zadní okno se otevírá spolu s dveřmi.
K
  • Kulový čep
    Kulový čep
    Kulový čep je část tažného zařízení, na které je připevněná např. tažná spojka přívěsu nebo nosič kol. Standardní velikost kulového čepu je dle normy 50 mm. Při častém používání tažného zařízení je nutné kontrolovat průměr kulového čepu. Pokud je menší než 49 mm, musí být vyměněn.
    Kulový čep
    Kulový čep
    Kulový čep je část tažného zařízení, na které je připevněná např. tažná spojka přívěsu nebo nosič kol. Standardní velikost kulového čepu je dle normy 50 mm. Při častém používání tažného zařízení je nutné kontrolovat průměr kulového čepu. Pokud je menší než 49 mm, musí být vyměněn.
L
  • Listové pružiny
    Listové pružiny
    Listové pružiny to je zařízení snižující otřesy dopravních prostředků. Skládají se z několika kovových plátů, které jsou spojeny do svazku pružinového opasku. Využívají se na nákladní automobily nebo terénní vozy a stejně tak i u vozidel s vyšší nosností.
    Listové pružiny
    Listové pružiny
    Listové pružiny to je zařízení snižující otřesy dopravních prostředků. Skládají se z několika kovových plátů, které jsou spojeny do svazku pružinového opasku. Využívají se na nákladní automobily nebo terénní vozy a stejně tak i u vozidel s vyšší nosností.
M
  • manuální a pákový systém
    manuální a pákový systém
    Vyjmutí tažného ramena se provádí pomocí otočného kolečka nebo uzavírací páčky. Povytáhnutím či stisknutím se otočné kolečko otočí, až nakone zacvakne. Teprve potom je možné vyjmout tažné rameno. Při opětovném nasazení tažného ramena se nejprve otočí otočné kolečko na doraz a poté se nasadí do upínacího pouzdra. Při správném upnutí uvnitř zaskočí upínací kuličky a tažné rameno tzv. zacvakne. Výhodou automatického systému je to, že je uzamykatelný a vhodný pro všechny typy přívěsů. Kromě toho se plně automatické systémy vyznačují pohodlnou obsluhou, obzvláště vysokou odolností vůči zátěži a dlouhou životností.
    manuální a pákový systém
    manuální a pákový systém
    Vyjmutí tažného ramena se provádí pomocí otočného kolečka nebo uzavírací páčky. Povytáhnutím či stisknutím se otočné kolečko otočí, až nakone zacvakne. Teprve potom je možné vyjmout tažné rameno. Při opětovném nasazení tažného ramena se nejprve otočí otočné kolečko na doraz a poté se nasadí do upínacího pouzdra. Při správném upnutí uvnitř zaskočí upínací kuličky a tažné rameno tzv. zacvakne. Výhodou automatického systému je to, že je uzamykatelný a vhodný pro všechny typy přívěsů. Kromě toho se plně automatické systémy vyznačují pohodlnou obsluhou, obzvláště vysokou odolností vůči zátěži a dlouhou životností.
N
  • Náhradní díl
    Náhradní díl
    Prosím, vyberte si příslušný formulář pod sekcí 'Služby' v oblasti 'Download'. Formulář můžete také vyplnit online, vytisknout, podepsat a poslat nám buď faxem: 0180 - 5 21 29 32 nebo e-mailem. Takéž je velmi užitečné, pokud uvedete požadovaný náhradní díl v montážním návodu. Prosím, vždy zadejte číslo, na kterém jste k zastižení pro zpětné volání. Tímto mohou být nezodpovězené otázky vyřešeny co nejrychleji, jak jen to bude možné.
    Náhradní díl
    Náhradní díl
    Prosím, vyberte si příslušný formulář pod sekcí 'Služby' v oblasti 'Download'. Formulář můžete také vyplnit online, vytisknout, podepsat a poslat nám buď faxem: 0180 - 5 21 29 32 nebo e-mailem. Takéž je velmi užitečné, pokud uvedete požadovaný náhradní díl v montážním návodu. Prosím, vždy zadejte číslo, na kterém jste k zastižení pro zpětné volání. Tímto mohou být nezodpovězené otázky vyřešeny co nejrychleji, jak jen to bude možné.
  • Nárazník - kryt
    Nárazník - kryt
    U některých odnímatelných tažných zařízení je nezbytný výřez nárazníku. Aby výřez u sejmutého kulového čepu nebyl viditelný, připevní se zde kryt nárazníku. Zde je však třeba poznamenat, že ne každý výřez nárazníku může být zakrytý. To závisí na výrobci tažného zařízení a vozidla.
    Nárazník - kryt
    Nárazník - kryt
    U některých odnímatelných tažných zařízení je nezbytný výřez nárazníku. Aby výřez u sejmutého kulového čepu nebyl viditelný, připevní se zde kryt nárazníku. Zde je však třeba poznamenat, že ne každý výřez nárazníku může být zakrytý. To závisí na výrobci tažného zařízení a vozidla.
  • Nárazník - úpravy
    Nárazník - úpravy
    To znamená, že musí být proveden výřez nárazníku. Výřez může být nezbytný ve viditelné oblasti nárazníku nebo v neviditelné spodní straně nárazníku. Přesné rozměry jsou uloženy v návodu k montáži tažného zařízení.
    Nárazník - úpravy
    Nárazník - úpravy
    To znamená, že musí být proveden výřez nárazníku. Výřez může být nezbytný ve viditelné oblasti nárazníku nebo v neviditelné spodní straně nárazníku. Přesné rozměry jsou uloženy v návodu k montáži tažného zařízení.
  • Nárazník - výztuha
    Nárazník - výztuha
    Výztuha je integrována v nárazníku, čímž slouží k jeho zpevnění. Zároveň je u některých vozidel ale také zapotřebí pro integraci tažného zařízení a nárazníku. To je nezbytné pouze u některých vozidel příp. tažných zařízení t=to výztuhy. Pokud se jedná o tento případ, zobrazí se Vám výztuha nárazníku jako doplněk k tažnému zařízení.
    Nárazník - výztuha
    Nárazník - výztuha
    Výztuha je integrována v nárazníku, čímž slouží k jeho zpevnění. Zároveň je u některých vozidel ale také zapotřebí pro integraci tažného zařízení a nárazníku. To je nezbytné pouze u některých vozidel příp. tažných zařízení t=to výztuhy. Pokud se jedná o tento případ, zobrazí se Vám výztuha nárazníku jako doplněk k tažnému zařízení.
O
  • odnímatelné
    odnímatelné
    U odnímatelného tažného zařízení máte možnost kulový čep sejmout. Zde je však třeba dbát na to, že se kulový čep musí sejmout vždy, když se nepoužívá. Rozlišují se 2 odnímatelné systémy. Za prvé pákový systém a za druhé automatický systém.
    odnímatelné
    odnímatelné
    U odnímatelného tažného zařízení máte možnost kulový čep sejmout. Zde je však třeba dbát na to, že se kulový čep musí sejmout vždy, když se nepoužívá. Rozlišují se 2 odnímatelné systémy. Za prvé pákový systém a za druhé automatický systém.
P
  • Palubní počítač
    Palubní počítač
    Palubní počítač zobrazuje data jako spotřeba paliva, stav nabití baterie a mnoho dalšího. V palubním počítači je také často Check-Controll-System (kontrola řídící jednotky).
    Palubní počítač
    Palubní počítač
    Palubní počítač zobrazuje data jako spotřeba paliva, stav nabití baterie a mnoho dalšího. V palubním počítači je také často Check-Controll-System (kontrola řídící jednotky).
  • Parktronic-Systém (PDC)
    Parktronic-Systém (PDC)
    Parktronic je také označován jako EPH, PDC, APS nebo jednoduše parkovací asistent. Díky parkovacímu asistentu je kontrolován prostor vzadu a také často před vozidlem a případné překážky jsou zobrazovány vizuálně nebo akusticky, jakmile je zařazena zpátečka. U akustického signálu se zvyšuje frekvence (časový interval tónů), čím blíže se přibližuje vozidlo k překážce.
    Parktronic-Systém (PDC)
    Parktronic-Systém (PDC)
    Parktronic je také označován jako EPH, PDC, APS nebo jednoduše parkovací asistent. Díky parkovacímu asistentu je kontrolován prostor vzadu a také často před vozidlem a případné překážky jsou zobrazovány vizuálně nebo akusticky, jakmile je zařazena zpátečka. U akustického signálu se zvyšuje frekvence (časový interval tónů), čím blíže se přibližuje vozidlo k překážce.
  • pevné provedení
    pevné provedení
    U pevného tažného zařízení je kulový čep pevně spojen k příčnému nosníku (přišroubován nebo přivařen). Pevný kulový čep je považován za neodnímatelný a jelikož je trvale připevněn, zůstává vždy viditelný. Jeho použití je omezeno u vozidel, kde překrývá registrační značku nebo mlhové světlo. Přišroubovaný kulový čep není přípustné odejmout (zaniklo by tím schválení jeho provozu).
    pevné provedení
    pevné provedení
    U pevného tažného zařízení je kulový čep pevně spojen k příčnému nosníku (přišroubován nebo přivařen). Pevný kulový čep je považován za neodnímatelný a jelikož je trvale připevněn, zůstává vždy viditelný. Jeho použití je omezeno u vozidel, kde překrývá registrační značku nebo mlhové světlo. Přišroubovaný kulový čep není přípustné odejmout (zaniklo by tím schválení jeho provozu).
  • Přírubový čep
    Přírubový čep
    Funkce přírubového čepu je srovnatelná s tažným ramenem tažného zařízení. V mnoha případech může být přírubový čep u tažného nosníku vyměněn za jiný.
    Přírubový čep
    Přírubový čep
    Funkce přírubového čepu je srovnatelná s tažným ramenem tažného zařízení. V mnoha případech může být přírubový čep u tažného nosníku vyměněn za jiný.
R
  • Rear Electric Center (REC)
    Rear Electric Center (REC)
    U modelů' Opel Astra H a Zafira B od roku výroby 2004 se nachází za vlevou výplní dveří v zavazadlovém prostoru tzv. REC (Rear-Electric-Center – pojistková skříň).

    Rozlišují se modely s přípravou a bez přípravy. U modelů s přípravou se nachází volný 14 slot (podobný SCART) v tomto REC. Je-li tomu tak, objednejte, prosím, pro Vaše auto námi nabízený elektro set 's přípravou.' Pokud Vaše vozidlo nemí vybaveno tímto připraveným slotem, použijte, prosím, elektro set 'bez přípravy'.
    br>Vždy je nutné ověřit, zda je Vaše vozidlo vybaveno výše uvedenou „přípravou“ a v tom případě, zda je vhodný výhraně elektro set (v závislosti na vozidle) 's přípravou' nebo 'bez přípravy'.
    Rear Electric Center (REC)
    Rear Electric Center (REC)
    U modelů' Opel Astra H a Zafira B od roku výroby 2004 se nachází za vlevou výplní dveří v zavazadlovém prostoru tzv. REC (Rear-Electric-Center – pojistková skříň).

    Rozlišují se modely s přípravou a bez přípravy. U modelů s přípravou se nachází volný 14 slot (podobný SCART) v tomto REC. Je-li tomu tak, objednejte, prosím, pro Vaše auto námi nabízený elektro set 's přípravou.' Pokud Vaše vozidlo nemí vybaveno tímto připraveným slotem, použijte, prosím, elektro set 'bez přípravy'.
    br>Vždy je nutné ověřit, zda je Vaše vozidlo vybaveno výše uvedenou „přípravou“ a v tom případě, zda je vhodný výhraně elektro set (v závislosti na vozidle) 's přípravou' nebo 'bez přípravy'.
  • Relé
    Relé
    Relé blinkrů řídí impuls blikání bočních blinkrů vozidla. Funkčnost blinkrů přívěsu indikuje světelná kontrolka (neboli kontrolní světlo C2). Světelná kontrolka je součástí dodávky elektropřípojky a její montáž by se měla provést v zorném poli řidiče.
    Relé
    Relé
    Relé blinkrů řídí impuls blikání bočních blinkrů vozidla. Funkčnost blinkrů přívěsu indikuje světelná kontrolka (neboli kontrolní světlo C2). Světelná kontrolka je součástí dodávky elektropřípojky a její montáž by se měla provést v zorném poli řidiče.
S
  • Sedan
    Sedan
    Sedan je typ automobilové karoserie ve čtyř dveřovém provedení. Záď sedanu je stupňovitá a zavazadlový prostor je od prostoru pro cestující zcela oddělen. U modelu sedan lze otevřít pouze víko zavazadlového prostoru. To znamená, že zadní okno je od víka oddělené a neotevře se.
    Sedan
    Sedan
    Sedan je typ automobilové karoserie ve čtyř dveřovém provedení. Záď sedanu je stupňovitá a zavazadlový prostor je od prostoru pro cestující zcela oddělen. U modelu sedan lze otevřít pouze víko zavazadlového prostoru. To znamená, že zadní okno je od víka oddělené a neotevře se.
  • sklopné
    sklopné
    U sklopného tažného zařízení je kulový čep vždy pevně spojen k příčnému nosníku. Tento systém je vybaven ručním kolečkem, s jehož stisknutím se kulový čep vysune tahem dolů. Pomocí mírného tlaku se kulový čep zacvakne do konečné polohy. K vytočení zpět se stiskne ruční kolečko a pomocí lehkého nadzdvihnutí se kulový čep vrátí ze západky. Nyní se může kulový čep pod vozidlem znovu zacvaknout.
    sklopné
    sklopné
    U sklopného tažného zařízení je kulový čep vždy pevně spojen k příčnému nosníku. Tento systém je vybaven ručním kolečkem, s jehož stisknutím se kulový čep vysune tahem dolů. Pomocí mírného tlaku se kulový čep zacvakne do konečné polohy. K vytočení zpět se stiskne ruční kolečko a pomocí lehkého nadzdvihnutí se kulový čep vrátí ze západky. Nyní se může kulový čep pod vozidlem znovu zacvaknout.
  • Stabilizace přívěsu
    Stabilizace přívěsu
    Elektronická stabilizace přívěsu je podfunkce elektronického stabilizačního programu ESP (také DSC, DSCT ...). Tento systém rozpozná nestabilitu vozidla, které skrz přívěs způsobuje nepřizpůsobenou rychlost jízdy. Cíleným snížením točivého momentu motoru a vhodného brzdění určitých kol se přívěs zklidní (stabilizuje). Stabilizace přívěsu významně přispívá ke zlepšení bezpečnosti při řízení vozidla.
    Stabilizace přívěsu
    Stabilizace přívěsu
    Elektronická stabilizace přívěsu je podfunkce elektronického stabilizačního programu ESP (také DSC, DSCT ...). Tento systém rozpozná nestabilitu vozidla, které skrz přívěs způsobuje nepřizpůsobenou rychlost jízdy. Cíleným snížením točivého momentu motoru a vhodného brzdění určitých kol se přívěs zklidní (stabilizuje). Stabilizace přívěsu významně přispívá ke zlepšení bezpečnosti při řízení vozidla.
  • Systém bezpečnost. závěsného zařízení
    Systém bezpečnost. závěsného zařízení
    Systém bezpečnostního závěsného zařízení (pro tlumení vlnivého pohybu) je připevněn k oji přívěsu. Zabraňuje „skákání“ nebo „kymácení“ přívěsu u nerovností na silnici. Tento systém je doporučován u těžkých přívěsů. Starší systémy bezpečnostního závěsného zařízení vyžadují pro zajištění bezchybného provozu minimální tažnou kapacitu.
    Systém bezpečnost. závěsného zařízení
    Systém bezpečnost. závěsného zařízení
    Systém bezpečnostního závěsného zařízení (pro tlumení vlnivého pohybu) je připevněn k oji přívěsu. Zabraňuje „skákání“ nebo „kymácení“ přívěsu u nerovností na silnici. Tento systém je doporučován u těžkých přívěsů. Starší systémy bezpečnostního závěsného zařízení vyžadují pro zajištění bezchybného provozu minimální tažnou kapacitu.
T
  • Tažný nosník
    Tažný nosník
    Tažný nosník je zvláštní forma tažného zařízení, na kterou není namontovaný kulový čep, ale přírubový čep. U tažného nosníku mohou být použity různé přírubové čepy. U užitkových/dodávkových vozidel se doporučuje takový tvar tažného zařízení, kde se může výška optimálně nastavit s různými přírubovými čepy.
    Tažný nosník
    Tažný nosník
    Tažný nosník je zvláštní forma tažného zařízení, na kterou není namontovaný kulový čep, ale přírubový čep. U tažného nosníku mohou být použity různé přírubové čepy. U užitkových/dodávkových vozidel se doporučuje takový tvar tažného zařízení, kde se může výška optimálně nastavit s různými přírubovými čepy.
  • Tažné zařízení
    Tažné zařízení
    Tažné zařízení také známé pod názvem závěsné zařízení je důmyslné zařízení se kterým je vozidlo (osobní automobil, nákladní automobil, autobus, MPV/minivan) připojeno k přívěsu. V závislosti na typu vozidla a přívěsu existují rozdílné typy konstrukcí, které jsou podrobně vysvětleny v našich technických pojmech.
    Tažné zařízení
    Tažné zařízení
    Tažné zařízení také známé pod názvem závěsné zařízení je důmyslné zařízení se kterým je vozidlo (osobní automobil, nákladní automobil, autobus, MPV/minivan) připojeno k přívěsu. V závislosti na typu vozidla a přívěsu existují rozdílné typy konstrukcí, které jsou podrobně vysvětleny v našich technických pojmech.
  • Tester pro diagnostiku
    Tester pro diagnostiku
    Poruchy vozidla je možné vyčíst pomocí diagnostických testerů v odborné autodílně. Určení diagnózy je možné pouze u Databus elektropřípojek.
    Tester pro diagnostiku
    Tester pro diagnostiku
    Poruchy vozidla je možné vyčíst pomocí diagnostických testerů v odborné autodílně. Určení diagnózy je možné pouze u Databus elektropřípojek.
  • Tester zapojení (osvětlení)
    Tester zapojení (osvětlení)
    Pomocí testeru zapojení lze kontrolovat všechny funkce zásuvky 7pólové a 13pólové elektropřípojky. S multimetrem nebo se zařízením pro kontrolu diod není možná bezchybná kontrola.
    Tester zapojení (osvětlení)
    Tester zapojení (osvětlení)
    Pomocí testeru zapojení lze kontrolovat všechny funkce zásuvky 7pólové a 13pólové elektropřípojky. S multimetrem nebo se zařízením pro kontrolu diod není možná bezchybná kontrola.
  • Top-Tronic
    Top-Tronic
    Součástí dodávky' elektropřípojky je řídící jednotka rozpoznání přívěsu (nazývaná také modul), která je odpovědná za kontrolu blinkrů přívěsu. Porucha blinkru přívěsu je signalizována zvýšenou frekvencí blikání ve vozidle.

    U velkého počtu všech modulů je pro nezávadnou funkci modulů důležité, že jsou dodávány s 12V stejnosměrným proudem. Bližší informace o připojení elektropřípojky ve Vašem vozidle naleznete v montážním návodu.
    Top-Tronic
    Top-Tronic
    Součástí dodávky' elektropřípojky je řídící jednotka rozpoznání přívěsu (nazývaná také modul), která je odpovědná za kontrolu blinkrů přívěsu. Porucha blinkru přívěsu je signalizována zvýšenou frekvencí blikání ve vozidle.

    U velkého počtu všech modulů je pro nezávadnou funkci modulů důležité, že jsou dodávány s 12V stejnosměrným proudem. Bližší informace o připojení elektropřípojky ve Vašem vozidle naleznete v montážním návodu.
  • typová
    typová
    Tato elektropřípojka je vyladěna přímo pro příslušné vozidlo. Zpravidla má kompaktní zástrčku, která se buď na vozidle zasune společně s příslušnou zástrčkou zadních světlel nebo se spojí s odpovídajícími uzly. Zásuvka je již v mnoha případech kompletně zapojená. Délka kabelu a taktéž pokyny pro instalaci jsou zhotoveny speciálně pro příslušné vozidlo
    typová
    typová
    Tato elektropřípojka je vyladěna přímo pro příslušné vozidlo. Zpravidla má kompaktní zástrčku, která se buď na vozidle zasune společně s příslušnou zástrčkou zadních světlel nebo se spojí s odpovídajícími uzly. Zásuvka je již v mnoha případech kompletně zapojená. Délka kabelu a taktéž pokyny pro instalaci jsou zhotoveny speciálně pro příslušné vozidlo
U
  • univerzální
    univerzální
    Jedná se o elektropřípojku, která pasuje na vícero typů vozidel a pomocí kabelové spojky samořezné je připojena na zadní světla. Přitom nejsou potřebné žádné zástrčky. K tomuto účelu se musí spojit každý jednotlivý potřebný kabel zadních světel s kabelovým svazkem elektropřípojky pomocí kabelové spojky samořezné. Póly zásuvky jsou jednotlivě přišroubovány s kabely elektropřípojky. Univerzální elektropřípojky pasují na téměř většinu vozidel, které jsou bez připravené kabeláže. Délka kabelu je přitom dostatečná pro téměř všechna vozidla."
    univerzální
    univerzální
    Jedná se o elektropřípojku, která pasuje na vícero typů vozidel a pomocí kabelové spojky samořezné je připojena na zadní světla. Přitom nejsou potřebné žádné zástrčky. K tomuto účelu se musí spojit každý jednotlivý potřebný kabel zadních světel s kabelovým svazkem elektropřípojky pomocí kabelové spojky samořezné. Póly zásuvky jsou jednotlivě přišroubovány s kabely elektropřípojky. Univerzální elektropřípojky pasují na téměř většinu vozidel, které jsou bez připravené kabeláže. Délka kabelu je přitom dostatečná pro téměř všechna vozidla."
V
  • Varianta Multicon
    Varianta Multicon
    Zásuvka Multicon je 13pólová zásuvka se 7 hlavními konektory a 6 plochými konektory, ve kterých sedí 7pólová DIN zástrčka nebo 13 pólová Multicon zástrčka.
    Varianta Multicon
    Varianta Multicon
    Zásuvka Multicon je 13pólová zásuvka se 7 hlavními konektory a 6 plochými konektory, ve kterých sedí 7pólová DIN zástrčka nebo 13 pólová Multicon zástrčka.
  • Vinuté pružiny
    Vinuté pružiny
    V tohoto pružení jsou pružinové prvky formované do spirály (podobně jako v kuličkovém peru) a jsou zabudované kolmo ve vozidle.
    Vinuté pružiny
    Vinuté pružiny
    V tohoto pružení jsou pružinové prvky formované do spirály (podobně jako v kuličkovém peru) a jsou zabudované kolmo ve vozidle.
  • Vozidlo
    Vozidlo
    Vozidlo, zkráceně auto (neboli automobil či motorové vozidlo) je (podle konstrukce) dvoustopé motorové vozidlo, které slouží pro přepravu cestujících (osobní automobily a autobusy) a nákladního zboží (nákladní vozy). Hovorově – a také v tomto článku – se jako auto označuje většina vozidel, jejíž konstrukce je určena převážně pro přepravu osob a která smí být řízena s platným řidičským průkazem.
    Vozidlo
    Vozidlo
    Vozidlo, zkráceně auto (neboli automobil či motorové vozidlo) je (podle konstrukce) dvoustopé motorové vozidlo, které slouží pro přepravu cestujících (osobní automobily a autobusy) a nákladního zboží (nákladní vozy). Hovorově – a také v tomto článku – se jako auto označuje většina vozidel, jejíž konstrukce je určena převážně pro přepravu osob a která smí být řízena s platným řidičským průkazem.
  • Výměnný systém
    Výměnný systém
    Výměnný systém představuje spojení mezi tažným nosníkem a přírubovým čepem příp. chapadlovou spojkou. Zde je možnost přírubový čep a chapadlovou spojku připevnit na výměnnou desku. Takto je možné provést docela snadno výměnu mezi přírubovým čepem a chapadlovou spojkou. Přírubový čep a chapadlová spojka nemusí být vždy našroubované. Je možné je vyměňovat s minimálním úsilím za pomocí výměnného systému.
    Výměnný systém
    Výměnný systém
    Výměnný systém představuje spojení mezi tažným nosníkem a přírubovým čepem příp. chapadlovou spojkou. Zde je možnost přírubový čep a chapadlovou spojku připevnit na výměnnou desku. Takto je možné provést docela snadno výměnu mezi přírubovým čepem a chapadlovou spojkou. Přírubový čep a chapadlová spojka nemusí být vždy našroubované. Je možné je vyměňovat s minimálním úsilím za pomocí výměnného systému.
  • Vyrovnávání výšky (regulace, vyvažování)
    Vyrovnávání výšky (regulace, vyvažování)
    Vyrovnávání výšky (Regulace, vyvažování výšky)" data-content="Pokud je vozidlo vybaveno automatickým vyrovnáváním výšky, pumpuje se u nakládání vždy zpět do původní výšky. Toto zpětné pumpování se může odehrát ihned po naložení nebo po krátké jízdě. U manuálního vyrovnávání výšky si člověk musí sám doplnit nebo vypustit vzduch.
    Vyrovnávání výšky (regulace, vyvažování)
    Vyrovnávání výšky (regulace, vyvažování)
    Vyrovnávání výšky (Regulace, vyvažování výšky)" data-content="Pokud je vozidlo vybaveno automatickým vyrovnáváním výšky, pumpuje se u nakládání vždy zpět do původní výšky. Toto zpětné pumpování se může odehrát ihned po naložení nebo po krátké jízdě. U manuálního vyrovnávání výšky si člověk musí sám doplnit nebo vypustit vzduch.
Z
  • Zapojení (aktivace)
    Zapojení (aktivace)
    Zapojení znamená, že mohou být využity všechny funkce elektro setu. Toto může být zpravidla bezproblémově provedeno pomocí diagnostického testeru v každé odborné autodílně. Funkce jako zadní mlhová světla nebo PDC (parkovací systém) – je možné odpojit zpravidla nejdříve po aktivaci.
    Zapojení (aktivace)
    Zapojení (aktivace)
    Zapojení znamená, že mohou být využity všechny funkce elektro setu. Toto může být zpravidla bezproblémově provedeno pomocí diagnostického testeru v každé odborné autodílně. Funkce jako zadní mlhová světla nebo PDC (parkovací systém) – je možné odpojit zpravidla nejdříve po aktivaci.
  • Zapojení amerického osvětlení
    Zapojení amerického osvětlení
    U zapojení amerického osvětlení se nachází brinkr (směrové světlo) a brzdové světlo v krytu lampy a ta jsou ovládána skrz vlákna. Blinkry svítí červeně.
    Zapojení amerického osvětlení
    Zapojení amerického osvětlení
    U zapojení amerického osvětlení se nachází brinkr (směrové světlo) a brzdové světlo v krytu lampy a ta jsou ovládána skrz vlákna. Blinkry svítí červeně.
  • zasunuté diagonálně zespodu
    zasunuté diagonálně zespodu
    Jedná se o vizuálně krásnější provedení než tažné zařízení zasunuté zezadu. Tento systém je snadno ovladatelný a uzamykatelný. U mnoho modelů vozidel přitom není u odejmutého kulového čepu viditelný příčný nosník. Pokud je tomu tak i v případě Vašeho vozidla, si můžete přečíst v detailu produktu tažného zařízení.
    zasunuté diagonálně zespodu
    zasunuté diagonálně zespodu
    Jedná se o vizuálně krásnější provedení než tažné zařízení zasunuté zezadu. Tento systém je snadno ovladatelný a uzamykatelný. U mnoho modelů vozidel přitom není u odejmutého kulového čepu viditelný příčný nosník. Pokud je tomu tak i v případě Vašeho vozidla, si můžete přečíst v detailu produktu tažného zařízení.
  • zasunuté zespodu (vertikálně)
    zasunuté zespodu (vertikálně)
    Systém zasunutí zespodu je vizuálně nejkrásnější provedení odnímatelného tažného zařízení. Příčný nosník zmizí kompletně pod vozidlem, takže se vzhled vozidla nezmění. Pokud by měl být nezbytný výřez v nárazníku, nabízíme vhodný kryt jako příslušenství k tažnému zařízení pro mnoho vozidel. Pokud je tomu tak i v případě Vašeho vozidla, si můžete přečíst v detailu produktu tažného zařízení.
    zasunuté zespodu (vertikálně)
    zasunuté zespodu (vertikálně)
    Systém zasunutí zespodu je vizuálně nejkrásnější provedení odnímatelného tažného zařízení. Příčný nosník zmizí kompletně pod vozidlem, takže se vzhled vozidla nezmění. Pokud by měl být nezbytný výřez v nárazníku, nabízíme vhodný kryt jako příslušenství k tažnému zařízení pro mnoho vozidel. Pokud je tomu tak i v případě Vašeho vozidla, si můžete přečíst v detailu produktu tažného zařízení.
  • zasunuté zezadu (horizontálně)
    zasunuté zezadu (horizontálně)
    Toto provedení odnímatelného tažného zařízení je cenově výhodné. U některých modelů vozidel je nezbytný výřez do nárazníku, který nelze zakrýt. To znamená, že po odejmutí kulového čepu je část příčného nosníku viditelná. Pokud je tomu tak i v případě Vašeho vozidla, si můžete přečíst v detailu produktu tažného zařízení.
    zasunuté zezadu (horizontálně)
    zasunuté zezadu (horizontálně)
    Toto provedení odnímatelného tažného zařízení je cenově výhodné. U některých modelů vozidel je nezbytný výřez do nárazníku, který nelze zakrýt. To znamená, že po odejmutí kulového čepu je část příčného nosníku viditelná. Pokud je tomu tak i v případě Vašeho vozidla, si můžete přečíst v detailu produktu tažného zařízení.
  • Zásuvka
    Zásuvka
    S pomocí zásuvky může být přívěs vozidla napájen elektrickým proudem. Tažné zařízení se dodává vždy s elektro setem, zásuvka je součást elektro setu a montuje se zpravidla přímo vedle tažného nosníku.
    Zásuvka
    Zásuvka
    S pomocí zásuvky může být přívěs vozidla napájen elektrickým proudem. Tažné zařízení se dodává vždy s elektro setem, zásuvka je součást elektro setu a montuje se zpravidla přímo vedle tažného nosníku.